ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μετά το τέλος του μαθήματος οι φοιτητές/φοιτήτριες θα είναι σε θέση να:
- γνωρίσουν τις βασικές αρχές της εργοθεραπευτικής πρακτικής
- γνωρίσουν τους τομείς εφαρμογών της Εργοθεραπείας
- γνωρίσουν το πεδίο ενδιαφέροντος και στόχο της επιστήμης της Εργοθεραπείας
- κατανοήσουν τις ιστορικές καταβολές του επαγγέλματος και τις θεωρητικές επιδράσεις που διαμόρφωσαν την πορεία του στην Ελλάδα και στο εξωτερικό
- κατανοήσουν τις μεταβάσεις στην αντίληψη της έννοιας του έργου και πως αυτές επέδρασαν στις πεποιθήσεις του επαγγέλματος
- μελετήσουν το φαινόμενο του έργου στην καθημερινή ζωή του ανθρώπου και να κατανοήσουν το νόημα του για το ίδιο το άτομο
- αντιληφθούν τις θεραπευτικές διαστάσεις του έργου και τη συμβολή του στην υγεία, στην ευημερία και την ταυτότητα του ατόμου
- διακρίνουν τους τομείς έργου καθώς και τη διαφορά μεταξύ έργου και δραστηριότητας
- γνωρίσουν τους τομείς του πεδίου της Εργοθεραπείας και τη διαδικασία μέσα από την οποία η Εργοθεραπεία παρέχεται
- κατανοήσουν την αλληλεπίδραση έργο-άτομο-περιβάλλον-μοτίβα εκτέλεσης-δεξιότητες
- αναγνωρίσουν θεωρίες που υποστηρίζουν την εργοθεραπευτική πρακτική
- κατανοήσουν τη σημασία και τη διαδικασία της ανάλυσης έργου και της ανάλυσης δραστηριότητας
- κατανοήσουν την έννοια της διαβάθμισης και της προσαρμογής των έργων
- είναι σε θέση να αναγνωρίσουν και να παρατηρήσουν έργα μελετώντας άτομα από το δικό τους περιβάλλον
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Εισαγωγή στις βασικές έννοιες και στο πεδίο ενδιαφέροντος της Εργοθεραπείας.
- Παρουσίαση των αρχών που διέπουν την εργοθεραπευτική πρακτική.
- Ιστορική αναδρομή στην εξέλιξη της αντίληψης του έργου στην Εργοθεραπεία
- Παρουσίαση οργανισμών που εκπροσωπούν την Εργοθεραπεία σε παγκόσμιο, ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο
- Εφαρμογές Εργοθεραπείας, ρόλοι που αναλαμβάνουν οι εργοθεραπευτές.
- Εισαγωγή στη δημιουργία και εξέλιξη του επαγγέλματος, της επιστήμης του και της εκπαίδευσης διεθνώς και στον ελλαδικό χώρο..
- Ζητήματα ορολογίας
- Τομείς έργου και ταξινομήσεις
- Νόημα του έργου και θεωρητικές προσεγγίσεις
- Εισαγωγή στο ανθρώπινο έργο, στη σημασία του στην υγεία, ταυτότητα και ευημερία των ατόμων, στους τομείς έργου, στους παράγοντες που το επηρεάζουν καθώς και στην επιστήμη έργου.
- Τα έργα μέσα στην πορεία της ζωής του ανθρώπου
- Ανάλυση δραστηριότητας και ανάλυση έργου
- Διαβάθμιση και προσαρμογή έργων
- Εισαγωγή στα είδη θεωριών που υποστηρίζουν την εργοθεραπευτική πρακτική.
- Αναφορά στις βασικές επαγγελματικές δεξιότητες του εργοθεραπευτή.
- Εισαγωγή στο φιλοσοφικό πλαίσιο της Εργοθεραπείας (οντολογία, επιστημολογία, αξιολογία της ειδικότητας).
- Περιγραφή του πεδίου (έργα, δεξιότητες εκτέλεσης, παράγοντες ατόμου, μοτίβα εκτέλεσης, περιβάλλον) και διαδικασίας της εργοθεραπευτικής πρακτικής (αξιολόγηση, σχεδιασμός παρέμβασης, παρέμβαση, έλεγχος θεραπευτικών αποτελεσμάτων).
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Ελληνόγλωσση
- Μοροζίνη, Μ. (2012).Βασικές Αρχές Εργοθεραπείας. Εγκεκριμένες σημειώσεις.Αθήνα: Τ.Ε.Ι. Αθήνας
- Κουλουμπή, Μ. (2017). Έργο και Δραστηριότητα: Η προσέγγιση της Εργοθεραπείας. Αθήνα: Κωνσταντάρας Ιατρικές Εκδόσεις.
- Durkheim, E. (2011). Πραγματισμός και Κοινωνιολογία (Μετ-Επιμ. Α. Γεωργούλας). Αθήνα: Εκδόσεις Πεδίο
- Harris, D. (2011). Ελεύθερος Χρόνος. Θεωρία και Πράξη (M. Λαλιώτης, Μετ.). Αθήνα: Εκδόσεις Πλέθρον ΕΕ
- Ζαρωτής, Γ.Φ., Tokarski, W., Κοντάκος, Α., & Κατσαγκόλης, Αθ. (2011). Ελεύθερο Χρόνος: Φυσική Δραστηριότητα-Υγεία και Ποιότητα Ζωής. Μια ψυχολογική, παιδαγωγική και κοινωνιολογική προσέγγιση. Αθήνα: Κ. Μπάμπαλης Μονοπρόσωπη, ΕΠΕ.
Ξενόγλωσση
- American Occupational Therapy Association. (2014). Occupational Therapy Practice: Domain & Process (3rd ed.). American Journal of Occupational Therapy, 68(Supplement 1), S1-S40. Δικτυακός τόποςhttp://ajot.aota.org
- Boyt Schell, B.A., Gilley, G., Scaffa, M.E., & Cohn, E.S. (2014). Willard and Spackman’s Occupational Therapy (12th ed.). Baltimore Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins a Wolters Kluwer Business.
- Christiansen, M. C. Baum, & J. Bass-Haugen (Eds.), Occupational therapy: Performance, participation, and well-being. (3rd ed., pp. 567–626). Thorofare, NJ: Slack.
- Duncan, E.A.S. (2012). Foundations for Practice in Occupational Therapy. London: Churchill Livingstone, Elsevier.
- Ikiugu, M.N. & Pollard, N. (2015). Meaningful living across the lifespan. London: Whiting & Pirch.
- Kielhofner, G. (2009). Conceptual foundations of occupational therapy practice (4th ed.). Philadelphia: F.A.Davis.
- Mackenzie, L. & O’Toole, G. (Eds.) (2011). Occupation analysis in practice. Chichester: Wiley-Blackwell.
- O’ Brien, C.J., & Hussey, S.M. (2012). Introduction to Occupational Therapy (4th ed.). Missouri: Elsevier Mosby.
- O’Brien, J.C.,& Hussey, S.M. (2012). Introduction to occupational therapy (4th ed.). St Louis: Elsevier.
- Punitham, N. (2008). Basics in Occupational Therapy and Therapeutic Activities. India: Jaypee Brothers Medical Publishers.
- Thomas, C.H. (2015). Occupational based activity analysis (2nd ed.). Thorofare: Slack Incorporated.
- Wilson, S.A., & Landry, G. (2014). Task analysis, An individual and Population Approach. 3nd edition, Bethesda: AOTA Press, The American Occupational Therapy Association Inc.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
- American Journal of Occupational Therapy
- Australian Occupational Therapy Journal
- British Journal of Occupational Therapy
- Canadian Journal of Occupational Therapy
- Ergotherapie und Rehabilitation
- Hong Kong Journal of Occupational
- Journal of Occupational Science
- Journal of Vocational Rehabilitation
- Occupational Therapy in Healthcare
- Occupational Therapy International
- OTJR: Occupation, Participation and Health
- Physical and Occupational Therapy in Pediatrics
- Scandinavian Journal of Occupational Therapy
- The Open Journal of Occupational Therapy
- Occupational Therapy Journal of Research